fredag 23 april 2010

Nya romaner på vers.

Vad mina vänner inte vet heter romanen, och vad de inte vet är att Sophie har börjat hänga med Murphey, skolans nörd. Och vad värre är, hon börjar få känslor för honom.

"Och han skulle slingra sig om mig med hela sin magra kropp
och hans armar skulle darra
och plötsligt skulle jag känna all hans kärlek,
all hans längtan flöda in i mig

rakt genom hans läppar
in i mig
och det skulle kännas härligt
och jag skulle blunda för att känna det ännu bättre.

(Hjälp!
Jag kan inte fatta
att jag har sådana här fantasier om Murphy,
jag som är så himla kär i Dylan!)"

Här är boken för dig som gillade Aase Bergs Människoätande människor i Märsta, eller kanske för dig som älskade Iliaden men vill ha något lite mindre tungt. Vad mina vänner inte vet (Bonnier Carlsen 2010) är skriven av den amerikanska författaren Sonya Sones och översatt till svenska av Ylva Stålmarck. Uppföljaren heter Vad min flickvän inte vet och finns förstås även den på biblioteket. Tag och läs!