fredag 27 november 2009

Jag bor i Sverige, men jag lever inte i Sverige

Zulmir Becevics Svenhammeds journaler (Alfabeta 2009) var nominerad till Augustpriset i barn-och ungdomsklassen i år. Boken är Svenhammeds dagbok, en dagbok som skildrar en uppväxt i två skilda kulturer där han inte känner sig hemma i någon. Namnet kommer sig av att hans föräldrar kom på den brighta idén att ge sin son ett namn som till hälften är namnet på pappans favoritsekreterare och till andra hälften påminner om pappans namn. Inte helt lyckat. Dagboken, eller journalen som han väljer att kalla den "eftersom bara töntar skriver dagbok", inleder han med ett sorts manifest i tio punkter, där han inleder med att slå fast att "jag är född i Sverige, men jag är inte svensk" och avslutar med att "jag skulle förmodligen aldrig vilja bli svensk".